Lådöppning och första intryck

Så anlände då den lilla vita lådan, fylld med färgglad plast och mängder av frågekort!

 

Det första intrycket av komponenterna är ganska mediokert. Plastbitarna känns väldigt plastiga och spelplanen har några områden där trycket inte är det bästa. Det påverkar inte spelandet, men det känns lite billigt. Minus i kanten också för avsaknaden av nån form av förvaring annat än "dumpa alla plastbitar i lådan". Korten har som tur är en liten låda att ligga i, så de håller sig på plats även om lådan vänds upp-och-ner. Det finns inget på poängbrickorna som tyder på att svarta är värda fem och vita ett, vilket potentiellt kan leda till förvirring. Det är inte heller speciellt intuitivt att förvara poängbrickorna på en av sina spelpjäser, och leder till lite onödigt krångel om någon vill växla in fem vita till en svart, men det gör det å andra sidan ganska lätt att se vilken färg (spelare) som har flest poäng.

 

Reglerna är lätta att lära sig och får plats på fram- och baksidan av ett enda ark. Budgivningsmekanismen är intressant, och det finns flera anledningar både att placera sig högt som lågt på poänglistan. Ju längre bak någon ställer sig, desto fler ledtrådar får de. De får dessutom höra tidigare spelares gissningar, vilket än så länge ofta varit minst lika hjälpsamt. Att ställa sig längst fram å andra sidan ger både mer poäng och möjligheten att välja kategori för nästa fråga. Åtminstone i en omgång användes detta väldigt framgångsrikt av en spelare för att nästintill monopolisera en enda kategori, till de andra spelarnas förtret. Den som svarar först får också första tjing på att ställa ut sin iBet-markör för chansen att få ett extra poäng, vilket hittills alltid har varit "spelaren som svarar sist kommer att gissa rätt". Det är nästan alltid ett säkert kort.

 

En konsekvens av iBet-mekaniken är att det kan löna sig att medvetet svara fel på sin fråga, för att ge personen som gissade på ens svar minuspoäng. Detta känns inte vare sig speciellt roligt eller intuitivt, och känns som en mindre miss i speldesignen.

 

Något annat som vållat viss förbrylling under spelets gång är att det inte finns någon skillnad på kortlådans fram- och baksida. Det ledde under första spelomgången till att kort drogs flera gånger, då en spelare dragit från ett håll och nästa spelare dragit från det andra hållet. Vi kom runt problemet genom att ställa ett kort på högkant längst bak för att visa var korten skulle läggas tillbaka, men med en lite annorlunda design på lådan hade det varit lätt att undvika att problemet uppstod från början.

 

Jag har hittills spelat spelet två gånger, båda gångerna med tre spelare. Båda gångerna ledde till väldigt korta spelomgångar (ca 15-20 minuter), oftast där samtliga spelare fick tre eller fyra poäng per person varje fråga. Jag får förhoppningsvis snart chansen att spela med fler, för att se om det livar upp tillvaron lite!